Науково-технічна творчість учнів – це
навчально-виховна діяльність, у процесі якої учні розвивають свої здібності, що
формуються з дитинства як прояв природних творчих задатків та схильності до
технічної діяльності. Реалізація навчально-виховного принципу у позашкільній
роботі здійснюється створенням технічних гуртків, де учні вирішують творчі
задачі технічного змісту під педагогічним керівництвом.
На сьогоднішній день гуртковою роботою у позашкільних закладах
області науково-технічного напрямку охоплено більше 14 тис. учнів. Зокрема, у
профільних навчальних закладах - 4528 учнів, у комплексних позашкільних навчальних закладах
– 8621 учень; у Закарпатському обласному центрі науково-технічної творчості
учнівської молоді у 97 групах займається 1459 учнів.
Закарпатський обласний центр
науково-технічної творчості учнівської молоді – обласний позашкільний заклад,
який дає дітям та юнацтву додаткову освіту, спрямовану на здобуття знань, умінь
і навичок за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій
самореалізації та змістовному дозвіллі і є координатором науково-технічної
творчості в області .
З 1992 року центр очолює Зомбор Володимир
Юрійович, Заслужений працівник народної освіти. У закладі працює 88 працівників: 31 – педагогічний працівник, 37
– сумісники. З них: Заслужений працівник народної освіти – 1, Заслужений
вчитель України – 1, Відмінники освіти України – 14. Нагороджені: нагрудним
знаком «Софія Русова» - 5, Почесною Грамотою КМУ – 1, Подякою Кабінету
Міністрів України – 2, Почесною Грамотою Міністерства освіти і науки України –
5.
Основними функціями обласного центру є: -
навчально-виховна робота;
-
інструктивно-методична робота;
-
організаційно-масова робота;
-
організація науково-дослідницької
діяльності учнівської молоді;
-
робота з обдарованими дітьми та
учнівською молоддю області.
Для виконання покладених функцій в центрі
сформовані відповідні структури.
Відділ інструктивно-методичної роботи
проводить аналітично-інформаційну діяльність, готує відповідні методичні
матеріали, листи, рекомендації, положення; надає допомогу в організації
методичної роботи керівникам відповідних профілів у позашкільних установах,
працює над вибором педагогічно обгрунтованих форм, методів, засобів роботи з
вихованцями, вивчає та узагальнює перспективний педагогічний досвід, займається
організацією та проведенням конкурсів на кращу методичну розробку тощо.
За організацію та проведення обласних
масових заходів, змагань, виставок, конкурсів, семінарів а також за участь у
Всеукраїнських масових заходах відповідає відділ організаційно-масової роботи. У
2010/2011 н.р. проведено 35 обласних масових заходів.
Відділ дизайну та декоративно-прикладного
мистецтва проводить організацію та оформлення обласних виставок, здійснює
відбір кращих учнівських робіт на Всеукраїнські виставки, здійснює контроль за
роботою гуртків відповідного профілю. В ЗОЦНТТУМ щороку проводяться обласні виставки:
«Від Миколая до різдва», «Знай і люби свій край», початкового технічного
моделювання, зі стендового моделізму, «Наш пошук і творчість – тобі, Україно»,
фотовиставка «Моя Україно».
Освітньо-виховний процес у закладі здійснюється у 97 групах, де займається
1459 гуртківців за напрямками: спортивно-технічні гуртки, гуртки початкового
технічного моделювання, геометричне моделювання; декоративно-прикладного
мистецтва; науково-технічні гуртки, предметно-технічні гуртки: хімії,
інформатики, математики, фізико-математичні, фізики, економіки, біології,
правознавства, літератури, краєзнавства, астрономії, географії, іноземної мови,
мистецтвознавства, історичного краєзнавства, історії , юних біофізиків та інші.
При Закарпатському ОЦНТТУМ функціонує територіальне відділення Малої
академії наук України, в якому працює 18 філій. Протягом 2010/2011 н.р. в МАН Закарпаття працює 510
гуртків, у яких займається 6200 учнів. Крім того в системі Закарпатського
територіального відділення МАН діє 49 наукових товариств, де
науково-дослідницькою роботою займається 1116 учнів. У 2010/2011 н.р. в
структурі Закарпатського територіального відділення МАН функціонує 10 наукових
відділень, до числа яких входить 56 секцій.
За результатами ІІІ Всеукраїнського етапу конкурсу-захисту
науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН юні академіки Закарпаття зайняли 8 призових місць.
Крім
конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт, проводяться й інші
масові заходи, в яких беруть участь юні
академіки. Так, щорічно, починаючи з 1997 року,
на базі Закарпатського обласного центру науково-технічної творчості учнівської
молоді проводиться традиційний Всеукраїнський колоквіум школярів
«Космос.Людина.Духовність». В 2010 році члени команди
Закарпатської області стали переможцями в секціях «Космос у лабораторії» та
«Краса врятує світ» і призерами в секції «Кінець світу» (ІІ та ІІІ місця).
У ЗОЦНТТУМ проводиться відповідна робота по організації літнього оздоровлення вихованців обласного центру та
районних і міських позашкільних закладів. Протягом літнього періоду оздоровилось 386 кращих юних техніків та учнів-членів
Малої академії наук: у таборі «Примор’є» сел.Залізний Порт Херсонської
області – 140 уч., у таборі «Ювілейний» с.Красноє Херсонської області – 140
уч., у оздоровчому таборі «Лісний»
м.Судак АР Крим – 45 уч., у дитячому оздоровчому таборі «Смерековий камінь»
с.Осій Іршавського району – 61 уч.
Гуртківці та команди Закарпатського обласного центру науково-технічної
творчості учнівської молоді у 2010/2011 навчальному році прийняли участь у 19
всеукраїнських масових заходах, де здобули численні перемоги та призові місця.
Зокрема, команда ЗОЦНТТУМ у складі двох учнів і керівника прийняла участь в
очному етапі Всеукраїнського конкурсу «Intel-Eko Україна-2011»
національного етапу міжнародного конкурсу науково-технічної творчості школярів
«Intel ISEF 2011», який
проходив 15-18 лютого 2011 року в м.Києві і виборола 3 місце в номінації комп’ютерних
технологій.
Система планування, що відпрацьована у центрі і заснована на взаємодії всіх
ланок, відділів та учасників навчально-виховного процесу, забезпечує
координацію їх діяльності, єдність вимог, контролю та взаємоконтролю в процесі
роботи, сприяє досягненню ефективності та вдосконаленню навчально-виховного
процесу й забезпечує планомірний розвиток закладу.
|