Науково-технічна творчість учнів – це навчально-виховна діяльність, у процесі якої учні розвивають свої здібності, що формуються з дитинства як прояв природних творчих задатків та схильності до технічної діяльності. Реалізація навчально-виховного принципу у позашкільній роботі здійснюється створенням технічних гуртків, де учні вирішують творчі задачі технічного змісту під педагогічним керівництвом. На сьогоднішній день гуртковою роботою у позашкільних закладах області науково-технічного напрямку охоплено більше 14 тис. учнів. Зокрема, у профільних навчальних закладах - 4528 учнів, у комплексних позашкільних навчальних закладах – 8621 учень; у Закарпатському обласному центрі науково-технічної творчості учнівської молоді у 97 групах займається 1459 учнів. Закарпатський обласний центр науково-технічної творчості учнівської молоді – обласний позашкільний заклад, який дає дітям та юнацтву додаткову освіту, спрямовану на здобуття знань, умінь і навичок за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та змістовному дозвіллі і є координатором науково-технічної творчості в області . З 1992 року центр очолює Зомбор Володимир Юрійович, Заслужений працівник народної освіти. У закладі працює 88 працівників: 31 – педагогічний працівник, 37 – сумісники. З них: Заслужений працівник народної освіти – 1, Заслужений вчитель України – 1, Відмінники освіти України – 14. Нагороджені: нагрудним знаком «Софія Русова» - 5, Почесною Грамотою КМУ – 1, Подякою Кабінету Міністрів України – 2, Почесною Грамотою Міністерства освіти і науки України – 5. Основними функціями обласного центру є: - навчально-виховна робота; - інструктивно-методична робота; - організаційно-масова робота; - організація науково-дослідницької діяльності учнівської молоді; - робота з обдарованими дітьми та учнівською молоддю області. Для виконання покладених функцій в центрі сформовані відповідні структури. Відділ інструктивно-методичної роботи проводить аналітично-інформаційну діяльність, готує відповідні методичні матеріали, листи, рекомендації, положення; надає допомогу в організації методичної роботи керівникам відповідних профілів у позашкільних установах, працює над вибором педагогічно обгрунтованих форм, методів, засобів роботи з вихованцями, вивчає та узагальнює перспективний педагогічний досвід, займається організацією та проведенням конкурсів на кращу методичну розробку тощо. За організацію та проведення обласних масових заходів, змагань, виставок, конкурсів, семінарів а також за участь у Всеукраїнських масових заходах відповідає відділ організаційно-масової роботи. У 2010/2011 н.р. проведено 35 обласних масових заходів. Відділ дизайну та декоративно-прикладного мистецтва проводить організацію та оформлення обласних виставок, здійснює відбір кращих учнівських робіт на Всеукраїнські виставки, здійснює контроль за роботою гуртків відповідного профілю. В ЗОЦНТТУМ щороку проводяться обласні виставки: «Від Миколая до різдва», «Знай і люби свій край», початкового технічного моделювання, зі стендового моделізму, «Наш пошук і творчість – тобі, Україно», фотовиставка «Моя Україно». Освітньо-виховний процес у закладі здійснюється у 97 групах, де займається 1459 гуртківців за напрямками: спортивно-технічні гуртки, гуртки початкового технічного моделювання, геометричне моделювання; декоративно-прикладного мистецтва; науково-технічні гуртки, предметно-технічні гуртки: хімії, інформатики, математики, фізико-математичні, фізики, економіки, біології, правознавства, літератури, краєзнавства, астрономії, географії, іноземної мови, мистецтвознавства, історичного краєзнавства, історії , юних біофізиків та інші. При Закарпатському ОЦНТТУМ функціонує територіальне відділення Малої академії наук України, в якому працює 18 філій. Протягом 2010/2011 н.р. в МАН Закарпаття працює 510 гуртків, у яких займається 6200 учнів. Крім того в системі Закарпатського територіального відділення МАН діє 49 наукових товариств, де науково-дослідницькою роботою займається 1116 учнів. У 2010/2011 н.р. в структурі Закарпатського територіального відділення МАН функціонує 10 наукових відділень, до числа яких входить 56 секцій. За результатами ІІІ Всеукраїнського етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН юні академіки Закарпаття зайняли 8 призових місць. Крім конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт, проводяться й інші масові заходи, в яких беруть участь юні академіки. Так, щорічно, починаючи з 1997 року, на базі Закарпатського обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді проводиться традиційний Всеукраїнський колоквіум школярів «Космос.Людина.Духовність». В 2010 році члени команди Закарпатської області стали переможцями в секціях «Космос у лабораторії» та «Краса врятує світ» і призерами в секції «Кінець світу» (ІІ та ІІІ місця). У ЗОЦНТТУМ проводиться відповідна робота по організації літнього оздоровлення вихованців обласного центру та районних і міських позашкільних закладів. Протягом літнього періоду оздоровилось 386 кращих юних техніків та учнів-членів Малої академії наук: у таборі «Примор’є» сел.Залізний Порт Херсонської області – 140 уч., у таборі «Ювілейний» с.Красноє Херсонської області – 140 уч., у оздоровчому таборі «Лісний» м.Судак АР Крим – 45 уч., у дитячому оздоровчому таборі «Смерековий камінь» с.Осій Іршавського району – 61 уч. Гуртківці та команди Закарпатського обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді у 2010/2011 навчальному році прийняли участь у 19 всеукраїнських масових заходах, де здобули численні перемоги та призові місця. Зокрема, команда ЗОЦНТТУМ у складі двох учнів і керівника прийняла участь в очному етапі Всеукраїнського конкурсу «Intel-Eko Україна-2011» національного етапу міжнародного конкурсу науково-технічної творчості школярів «Intel ISEF 2011», який проходив 15-18 лютого 2011 року в м.Києві і виборола 3 місце в номінації комп’ютерних технологій. Система планування, що відпрацьована у центрі і заснована на взаємодії всіх ланок, відділів та учасників навчально-виховного процесу, забезпечує координацію їх діяльності, єдність вимог, контролю та взаємоконтролю в процесі роботи, сприяє досягненню ефективності та вдосконаленню навчально-виховного процесу й забезпечує планомірний розвиток закладу.
|